Christian Hallgren, Dmixab.

Multicem – viktigt val för återuppbyggnaden av E6 Stenungsund

I september 2023 inträffade ett skred vid Stenungsund, vilket påverkade främst E6 och infrastrukturen i området. Trafikverket arbetar med att återuppbygga E6 genom grundläggning och markstabilisering i det drabbade området. Planen är att motorvägen ska vara körbar igen någon gång under sommaren 2024.

På platsen arbetar företaget Dmixab med att stabilisera upp marken efter det stora skredet. Här används i första hand befintligt material som byggmaterial för att fylla ut de områden där marken svepts bort. Det tar näst intill helt bort behovet av att transportera nya schaktmassor till arbetsplatsen.

Markstabiliseringen utförs genom inblandning av Multicem i den befintliga leran, en metod som kallas inblandningspelare. Cirka 15 000 pelare tillverkas under en tre- till fyramånadersperiod.

Multicem, Stenungsund.

I projektet används Multicem från Heidelberg Materials – ett alternativ med avsevärt bättre miljöprofil än traditionella kalkcementpelare. Multicem-blandningen består av 30 procent bindemedel (CKD, Cement Kiln Dust) och 70 procent cement*.

Cirka 33 kilo Multicem per löpmeter bygger sakta men säkert upp marken igen. Därefter kan motorvägen återbyggas på samma plats.

Christian Hallgren, Dmixab.

Christian Hallgren, är platschef på Dmixab. Han berättar att de borrar sig 24 meter ner i marken och blandar in Multicem på vägen upp. Multicem-blandningen reagerar när den mixas med leran i marken. På så sätt bildas pelare som förstärker marken som den nya motorvägen kan vila på. Fram till i mars har de installerat cirka 15 000 pelare.

– Vi projekterar under tiden vi bygger och bedömer att vi kommer att tillverka 200 000 – 300 000 löpmeter pelare under en tre- till fyramånadersperiod. Två maskiner används, men vi har tillgång till en tredje om det skulle behövas, säger Christian Hallgren.

Stark miljöprofil präglar projektet

Johan Eriksson och Viktor Persson är platschefer på Peab som är huvudentreprenör för projektet som Trafikverket beställt. De förklarar varför Multicem används framför kalkcement i projektet.

– Multicem var ett viktigt val för Trafikverket. En stark miljöprofil ska prägla hela återuppbyggnaden. Till exempel används HVO 100 (hundra procent förnybart drivmedel) till alla maskiner. Det var också viktigt att säkerställa att grundläggningen höll en bra miljöprofil, säger Viktor Persson.

Eftersom marken inte byggs upp med schaktmassor, utan befintlig lera tillsammans med Multicem, riskeras inte onödig rörelse i marken.

Multicem, Stenungsund.

Johan Eriksson förklarar att det finns risk för rörelse när man gräver och kör tunga fordon i området. Därför har Peab satt upp automatiska mätstationer som mäter rörelsen i marken en gång i timmen. All data lagras i ett dataprogram och minsta rörelse följs i realtid.

– De här mätarna är betydligt säkrare än om man fysiskt skulle gå ut och mäta marken, eftersom de mäter en gång i timmen, dygnet runt. Hade vi gjort det manuellt hade vi mätt på sin höjd två gånger per dag. Tyvärr är mätstationerna stöldbegärliga, men vi har vakter i området som stoppar tjuven, säger Johan Eriksson.

Multicem, Stenungsund.

– Vi gjorde förprovningar innan vi valde produkten. Eftersom Multicem har en bättre miljöprofil blev den det självklara valet. Provningarna visade att produkten heller inte reagerade långsammare än kalkcementet. Slutresultatet har mött förväntan – stabila pelare som kommer att stötta marken en lång tid framöver, säger Viktor Persson.

Peab har erfarenhet av Multicem sedan tidigare. Produkten har använts i projekt som ombyggnaden av järnvägsknutpunkten Olskroken i Göteborg och vid Scania i Södertälje där Peab har i uppdrag att bygga en testanläggning på 85 hektar stort område för eldrivna och autonoma fordon.

När Peab och Dmixab är klara med grundläggningen kommer vägen att överbyggas och asfalteras av Swerock.

Fakta

  • Beställare av E6 Stenungsund återuppbyggnad: Trafikverket
  • Huvudentreprenör: Peab
  • Utförare av markstabilisering: Dmixab

*Multicem är en blandning av biprodukten CKD (cement kiln dust) och cement från Heidelberg Materials Cement Sverige. Att blanda CKD och cement minskar koldioxidbelastningen. Produkten blandas färdig på fabrik och körs ut i bulkbil. Den har motsvarande egenskaper och inblandningsmängd som kalkcement.

Multicem

Multicem ger upp till 70 procent lägre koldioxid­belastning än traditionella material.

Mer om Multicem
Multicem, Stenungsund.

Multicem, Stenungsund..

Multicem, Stenungsund.

Multicem Stenungsund.

Multicem, Stenungsund.

Multicem Stenungsund.

Multicem, Stenungsund.

Multicem, Stenungsund..

Multicem, Stenungsund.

Multicem Stenungsund.

Christian Hallgren, Dmixab.

Multicem Stenungsund.