Miljöförbättrad betong med Anläggningscement FA

Att anlägga broar och tunnlar har en stor påverkan på miljön, men ställer också stora krav på beständighet och livslängd. Med den kravbilden är produkten Anläggningscement FA en grundläggande pusselbit för en infrastruktur med ett lägre klimatavtryck.

I takt med att klimatfrågan har fått större vikt har Trafikverket satt höga ambitiösa klimatmål samtidigt som byggprojekt fått striktare miljökrav. Därför introducerar Cementa produkten Anläggningscement FA – en cementprodukt med cirka 15 procent lägre koldioxidavtryck.

– Anläggningscement FA är nytt i dagens läge, men det kommer att bli en standard. Detta är rätt sätt att jobba, säger Cementas försäljningschef Mats Hellström.  

Cement med flygaska

För att få ner cementens koldioxidavtryck har klinkerinnehållet i cementen reducerats och ersatts med flygaska. Flygaska är en reaktiv komponent och inte bara en passiv filler, utan bidrar till betongens hållbarhet och beständighet, samtidigt som det blir ett lägre koldioxidavtryck i slutprodukten.

– Det finns inga nackdelar med Anläggningscement FA. Ur ett produktionsperspektiv för betongarbetaren som gjuter på bygget så är det ingen skillnad alls, förklarar Mats Hellström.

Klimatperspektiv på att bygga med betong

Flygaska är inget nytt fenomen utan har bland annat använts i Norge sedan en lång tid tillbaka. Sverige har varit sena med detta vilket delvis beror på att det inte har funnits någon nationell tillgång på flygaska.

– Det har tidigare arbetats med olika typer av blandcement som haft reducerat koldioxidavtryck, men den stora förändringen har först kommit på senare tid när klimatfrågan har lyfts upp. Klimatfrågan undgår ingen i dag och den står högt på agendan även i vår bransch, säger Mats Hellström.