Elavbrott och stor efterfrågan får Cementa att omdisponera logistiken

”En stor efterfrågan på cement i kombination med driftsstopp på grund av elavbrott var orsaken till att Cementa fick problem med leveranserna i höstas. Flera åtgärder har vidtagits för att säkra leveranserna framöver och Cementas kunder bör känna stor tillförsikt framåt”, säger Martin Ekstrand, logistikchef på Cementa. 

Det var främst under sommaren 2018 som ett antal driftsstopp i fabriken i Slite på Gotland orsakade stora störningar i leveranserna av cement. Fabriken drabbades hårt i samband med Geabs ombyggnation av en gammal kraftstation i Ygne på Gotland. Det planerade elavbrottet följdes av flera oplanerade elavbrott, vilket ledde till enorma produktionsförluster för Cementa. Elavbrotten i kombination med en stark konjunktur fick Cementa att skruva till och omdisponera delar i logistiken. 

– Sedan januari har vi cement i samtliga av våra 17 depåer. Vi har gjort en del omdisponeringar och använder lagerkapaciteten på ett mer agilt sätt. Vi har också tillfört ny lagringskapacitet, bland annat fyra stycken silor i Söderhamn, säger Martin Ekstrand. 

Omställningen till Anläggningscement Brevik

När avvecklingen av fabriken i Degerhamn är genomförd blir flödeskedjorna tydligare. Lagringskapaciteten för de olika kvaliteterna samlas, vilket ökar produktiviteten på fartygen och ger en ökad redundans i utlastningen. Mälardalen kommer att renodlas till Anläggningscement Slite och Västkusten och Skåne förses med Anläggningscement Brevik från systerfabriken i Norge. 

– Efterfrågan på cement är stor just nu, och vi är förberedda. Våra fartyg är specialanpassade och vi lastar och lossar effektivt. Med anledning av den ansträngda situation som varit har vi nu fullt fokus genom hela organisationen – skeppning, försäljning och logistik jobbar tajtare för att fånga upp förändringar och anpassa oss efter dessa, säger Martin Ekstrand. 

Cementa har under en tid planerat för stora leveranser till vindkraftsprojekt, exempelvis projektet Markbygden i norra Sverige. I Stockholmstrakten finns Förbifart Stockholm med Kungens kurva och flera arbetsplatser. I syd och sydväst levererar Cementa till Västlänken, järnvägstunneln genom Varberg och utbyggnaden av järnvägen mellan Lund och Malmö samt till det spektakulära Karlatornet. 

– Detta gör att vi förväntar oss ett år med stark efterfrågan på Anläggningscement. Utöver att renodla försörjningskedjan har vi under vintern satsat stora resurser på att öka tillgänglighet och tillförlitlighet i vår anläggning i Sundsvall, säger Martin Ekstrand. 

För att omställningen till Anläggningscement Brevik ska gå så smidigt som möjligt behöver Cementas kunder i de södra och västra delarna av landet göra nya förprover på Anläggningscementet. Detta för att få leverera betong till exempelvis Trafikverket.

– Förprovningen för till exempel frystest samt hållfasthet gör kunderna själva med cement de fått sänt till sig, eller som de hämtat på depån i Varberg. Men ett antal frys- och hållfasthetsprovningar har redan gjort med hjälp av vårt laboratorium Cementa Research i Slite, avslutar Martin Ekstrand.