Planen för cementdepå i Energihamnen Värtan
Planförslaget
Energihamnen får en förbättrad hamn- och industriverksamhet och nya verksamheter som produktionsanläggning för fjärrvärme, cementterminal och bunkerdepå för bränsle till fartygstrafik. I detaljplanen ingår också planläggning av områdets västra del för en framtida spårväg.
Detaljplanearbetet drivs av Stockholms stad.
Tidplan
Tidplanen för projektet beror på framdriften i ett antal parallella processer: detaljplanen för Energihamnen, detaljplanen för Lövholmen samt Heidelberg Materials tillståndsprocess för verksamheten i Energihamnen. Om dessa planer vinner laga kraft fjärde kvartalet 2028, skulle potentiell byggstart för cementverksamheten i Energihamnen kunna ske i början på 2029.
Denna tidplan är dock högst preliminär och kan komma att förändras.
Varför måste cementdepån flyttas, och varför till Energihamnen Värtan?
- Heidelberg Materials producerar cement som är nyckelingrediensen i betong. Som det mest använda byggmaterialet är betongen en grundpelare i hållbara byggnader och fungerande infrastruktur, vilket är nödvändigt i vårt moderna samhälle. Cementen till Stockholmsregionen tillverkas i fabriken på Gotland och fraktas sjövägen till depåerna – mellanlager – längs med landets kuster.
- Från depån på Lövholmen (Liljeholmen) försörjs idag hela Stockholmsregionen med cement, och depån är av mycket strategisk betydelse för byggandet av bostäder och infrastruktur i Stockholm.
- På Lövholmen finns en potential för omkring 1 800 nya bostäder. Planen för Lövholmen är en del av Stockholms stads övergripande mål att skapa 140 000 nya bostäder till år 2030. En nyckelfråga för utvecklingen av Lövholmen är att den befintliga cementdepån kan flyttas.
- För cementdepån är ett hamnnära och centralt läge nödvändigt för att möjliggöra korta och miljöeffektiva leveranser av cement till både södra och norra delen av Stockholmsregionen. Närheten till de platser där byggandet sker är strategiskt viktigt för Stockholms byggsektor.
- Efter utvärdering av alternativa platser är Energihamnen Värtan är den enda lokalisering som uppfyller förutsättningarna för angöring av stora fartyg och den logistikinfrastruktur som behövs. Området i Energihamnen är planerat att vidareutvecklas för hamn- och industriverksamhet. Läs mer på Stockholms stads webbplats. Omlokaliseringen av cementdepå till Energihamnen Värtan kommer att innebära en modern terminal och en bättre flexibilitet med kortare lastningstider. I övrigt planeras motsvarande verksamhet som idag.
- Planen innebär en koncentration till ett mindre område jämfört med dagens lokalisering i Lövholmen, vilket möjliggörs genom en högre silobyggnad i Energihamnen.
Bilder på förslaget:

vartan.jpg. Möjlig plats för cementdepån i energihamnen.

Energihamnen-Vartan-3. Illustration över den föreslagna Energihamnen med Cementas anlägnging till höger i bild. Vy från Lidingö (Illustration: Urban Design).
Urban Design

vartan.jpg. Möjlig plats för cementdepån i energihamnen.

Energihamnen-Vartan-3. Illustration över den föreslagna Energihamnen med Cementas anlägnging till höger i bild. Vy från Lidingö (Illustration: Urban Design).
Urban Design