Öresundsbron byggdes med nollutsläpp i ett gränsöverskridande lagarbete

Går det att bygga en ny Öresundsbro med nollutsläpp? Den frågan besvarades i somras då två expertlag presenterade resultatet av ett års innovativt tankearbete.

År 2017 antog Sverige ett klimatramverk som innebär att landet ska nå nettonollutsläpp av växthusgaser till år 2045. En sådan utveckling kräver en resurseffektiv omställning i ett hållbart samhällsbyggande. Därför tog Naturvårdsverket initiativ till en tävling med syftet att stimulera till innovation och nya lösningar.

− Om vi ska kunna uppnå de nationella och globala miljömålen krävs större språng och då behövs innovation och nytänkande i miljöarbetet, säger Eva Dalenstam, innovationssamordnare på Naturvårdsverket.

Tävlingen innebar att två lag med representanter från cement- och stålindustrin, bygg- och anläggningsbranschen samt universitet och forskningsinstitut försökte finna lösningen på utmaningen att bygga en ny Öresundsbro utan utsläpp av växthusgaser.

− Deltagarna var själva med om att utforma tävlingen och valde Öresundsbron som referensobjekt. Dels är bron en känd infrastruktursatsning, dels finns det ett mycket bra tekniskt underlag, säger Eva Dalenstam.

Korsbefruktande input

En finess med tävlingsmodellen var att konkurrenter samarbetade och genererade idéer tillsammans, medan kollegor sporrades att tävla mot varandra. En annan att deltagarna gavs möjlighet att hämta inspiration från helt andra branscher och vetenskaper än de som de själva representerar.

"Vi ville rasera traditionella gränser och få deltagarna att tänka utanför sin bransch och sin koncern" /Eva Dalenstam.

Deltagarna träffades flera gånger under några månader i Malmö, Göteborg, Kiruna och på Cementas fabrik i Slite för inspiration och studiebesök. De studerade bland annat biomimik, som exempelvis hur naturen bygger starka strukturer på ett materialsnålt sätt, rymdteknik, som kräver avancerade material, och cirkulärt byggande.

− Cirkulärt byggande innebär till exempel att man med hjälp av sensorer vet exakt vad som sitter var i en byggnad så att det vid en rivning inte uppstår några rivningsmassor utan endast ett antal komponenter som kan användas igen och igen och igen, säger Eva Dalenstam.

Transportfrågan inbegripen

Elektrifiering, digitalisering och autonom fordonsdrift är annan teknik som kan användas vid framtida satsningar på infrastruktur.

Myndigheterna Trafikverket, Energimyndigheten, Formas, Vinnova, Boverket och Tillväxtanalys var kopplade till tävlingen.

− Liksom Naturvårdsverket intresserar de sig också för banbrytande utveckling och koncept som kan förverkligas inom överskådlig tid, säger Eva Dalenstam.

 

Geologisk lagring av koldioxid kommer vara nödvändig

Under våren 2018 fick Cementas anläggning i Slite besök av de övriga deltagarna i Naturvårdsverkets tävling om den fiktiva Öresundsbron.

Karin Comstedt Webb

− Det var ett uppskattat besök. Fabriken kommer att leverera kalkstensbaserat bindemedel under lång tid framöver, och vi presenterade hur Cementa ska genomföra omställningsprocessen för att nå klimatneutral produktion, säger Cementas hållbarhetschef Karin Comstedt Webb.

I planen ingår att fånga upp den koldioxid som frigörs när kalksten upphettas och ta hand om den i stället för att släppa ut den.

− Troligen kommer det att handla om geologisk lagring, CCS, och det kändes angeläget att förmedla det budskapet till de övriga. Det måste till system för att hantera lagring av koldioxid och frågan berör många, både företag och myndigheter, säger Karin Comstedt Webb.

Hon ser tävlingen som angelägen i ljuset av Sveriges ambition att nå nettonollutsläpp av växthusgaser till år 2045.

”Det kan tyckas som att 2045 ligger långt fram i tiden, men för oss är det närtid.” /Karin Comstedt Webb

− Det kan tyckas som att 2045 ligger långt fram i tiden, men för oss är det närtid. Jag tycker att tävlingen var ett bra format. Det uppmuntrar och tillåter ett öppet och visionärt tänk kring framtida infrastrukturbyggande, säger Karin Comstedt Webb.

Text: Karin Strand
Illustration: Jennie Arvenäs

Lagdeltagarna

De två lagen bestod av deltagare från Cementa, Skanska, NCC, Peab AB, Swerock, Peab Asfalt, Sandvik, Tyréns, Sweco, ELU, WSP, CTH, Swerea Mefos, VTI, IVL, LTU, CBI, SBI, EPFL, Rise, Gabrielii development och KTH.

Vinnarna presenterades i Almedalen, 2 juli 2018 >>
Färdplan Cement för ett klimatneutralt betongbyggande >>
Läs mer om Cementas hållbarhetsarbete >>

Läs fler artiklar under avsnittet Inspiration.